نکات مهم در روز‌های پایانی بارداری

تا زمان زایمان به چه نکاتی باید توجه کرد؟

هنگامی که زنان متوجه بارداری خود می‌شوند، لازم است تا با مصرف غذاهای سالم، رژیم غذای سالم و درستی را در پیش بگیرند. به همین جهت است ک لازم است زنان روزهای پایانی بارداری خود نیز غذاهای سالم مصرف کنند. نکات دیگری نیز هستند که رعایت کردن آنان در دوران بارداری به خصوص در اواخر آن، خالی از لطف نیست؛ مثل نحوه خوابیدن مادر و آمادگی اشتن او پیش از زایمان.

 

لازم است در روزهای پایانی بارداری چه کارهایی انجام دهیم؟

قبل ازاین که به بررسی نکات مهم برای روزهای پایانی بارداری بپردازیم، لازم است تا نوع زایمان خود را تعیین کنید. آن هم به این دلیل است که نوع زایمان مادر در نکاتی که باید رعایت کند تاثیر گذار است. برای مثال زنانی که زایمان طبیعی در پیش دارند، باید روزانه 3 الی 4 ساعت پیاده روی کنند، زیرا افزایش فعالیت با افزایش تکان خوردن جنین در رحم، به باز شدن دهانه رحم و زایمان راحت تر کمک می‌کند. 

 

در خلاف همین جهت، مادرانی که قرار است به صورت سزارین زایمان کنند، باید فعالیت و تحرک بدنی خود را به حداقل برسانند و حدود 40 دقیقه پیاده روی کنند تا زایمان سزارین آن‌ها سخت نباشد. به صورت کلی بانوان باردار نیازی به استراحت مطلق داشته و در طول دوران بارداری می‌توانند به ورزش‌های سبک مثل ایروبیک و حرکات نرمشی بپردازند.

 

آیا مصرف آنتی بیوتیک در زمان بارداری مجاز است ؟ برای پاسخ به این سوال اینجا کلیک کنید.

آیا ورزش کردن در روزهای پایانی بارداری مجاز است؟

بانوان باردار برای داشتن زایمانی راحت می‌توانند در دوران بارداری خود مخصوصا در روزهای پایانی ورزش کنند. البته برخی از بانوان باردار از ورزش کردن منع می‌شوند. لازم به ذکر است که بانوانی که قبل از بارداری خود ورزشکار نبوده اند، نباید در طول بارداری ورزش کند، زیرا ممکن است با شل شدن دهانه رحم دچار زایمان زودرس شوند. همچنین مادران بارداری که دچار لکه بینی هستند در دوران بارداری اجازه ورزش کردن ندارند.

 

نکاتی برای مراقبت از پوست در دوران بارداری

یک الی دو هفته قبل از زایمان، لازم است تا سینه های خود را با روغن بادام تلخ یا روغن زیتون چرب کنید و مالش دهید تا پس از زایمان به هنگام شیردهی، زخم نشود و خونریزی نکند.

مقاله پیشنهادی : نکات لازم برای اولین شیردهی !

 

همچنین بهتر است در روزهای پایانی بارداری برای خرید سوتین شیردهی اقدام کنید. زیرا در روز های پایانی بارداری سایز سینه افزایش پیدا می‌کند. با این حال هنگام خرید دو الی سه سایز بزرگتر تهیه کنید تا خیالتان راحت تر باشد که سینه‌هایتان از شیر پر می‌شوند، با سایز سینه‌بند مشکلی نخواهید داشت.

 

تغذیه در دوران پایانی بارداری

تغذیه مادر در دوران پایانی بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است. هنگامی که مادر به زمان زایمان خود نزدیک می‌شود باید غذاهای سبکتری نیز مصرف کند. همچنین مادرانی که قرار است به صورت سزارین زایمان کنند باید معده آنها خالی باشد و غذایی مصرف نکرده باشد.

 

نکته قابل توجه دیگر این است که در روزهای پایانی بارداری به مادر توصیه می‌شود که مواد غذایی با طبع سرد مصرف کند، زیرا این مواد احتمال بروز یرقان و زردی در نوزادان را به صورت محسوسی کاهش می‌دهند.

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : راهنمای جامع تغذیه پیش از زایمان!

 

آیا رنگ کردن مو در دوران بارداری مخصوصا روزهای آخر مجاز است؟

از آنجایی که رنگ‌های معمولی در ترکیبات خود دارای آمونیاک هستند و این ماده برای مادران باردار خطرناک است، تنها یکبار آن هم با رنگ‌های طبیعی و فاقد آمونیاک اجازه رنگ کردن موهای خود را در دوران بارداری دارند. 

 

سخن پایانی

توصیه ما به مادران باردار این است که در روزهای پایانی برای آمادگی بیشتر هر روز دوش بگیرند. در نظر داشته باشید که در هفته 37 الی 39 بارداری مادر اجازه استفاده از وان را برای استحمام ندارد، زیرا ممکن است کیسه آب مادر در وان حمام پاره شده و مادر متوجه آن نشود.

 

در انتهای این نوشته به شما مادران عزیز توصیه میکنیم که بلاگ " صفر تا صد سزارین " را مورد مطالعه قرار دهید.

 

مطلب های تصادفی